17. mars 2011

Fem kategorier: Vann

I dette bildet ville jeg fange vannet akkurat når det bruser inn over stranda. Jeg synes det er spennende hvordan vannet beveger seg i det en bølge skal til å slå ned.
Jeg har plassert selve bølgen i 1/3 av bildet, samtidig som det skrår mot det høyre hjørne. Det er gjentagelse i bildet. For å få inn litt kontrast i bildet, tok jeg med en liten del av en stein. Da fikk jeg også med hvordan vannet beveger seg litt anderledes rundt steinen.
Lyset i bildet kommer fra havet, i og med at det var kveld. Det kan vi se spesiellt på steinen.
Jeg har brukt kameraet Canon Powershot SX20 IS: Lukker 1/320; Blender f 4; ISO 1600.
Jeg har redigert en del på lyset i bildet.
Orginalbildet:











Det jeg lærte ved å ta dette bildet var at vannet beveget seg veldig fort, og jeg måtte derfor ha en liten lukkertid. Det gjorde at det ikke kom så mye lys inn i bildet, selv om jeg hadde ISOen på fullt. Jeg lærte at jeg kan redde mørke bilder ved å gjøre små justeringer på eksponeringen i iphoto.



Her har jeg tatt bilde av et lite vannfall. Jeg ville få frem kontrasten mellom teksturene på vannet og fjellet. Det gjorde jeg ved å velge en relativt lang lukkertid. Da kan vi lett se at vannet er flytende, mens steinene/ fjellet er fast.
Jeg har plassert vannfallet i interessepungtet. Blikket følger vannet ned i fallet. Det er kontraster mellom lys og mørk og fast og flytende og det er mye rytme.
Bildet er tatt i overskyet dagslys. Det gjorde at det var litt vanskelig å ha lang lukkertid, og samtidig få de lyseste feltene i vannet til å bli helt hvite.
Jeg har brukt kameraet Canon Poweshot SX20 IS: Lukker 1/8; Blender f 8; ISO 100. 
Jeg har brukt et alternativt stativ; et gjerde.
Bildet er ikke redigert.

Det jeg lærte ved å ta dette bildet, var at ISOen og lukkeren ikke kun må samarbeide når det er mørkt, men også når det er lyst. Det å finne balansen til lukkeren når noen av feltene i bildet var såpass lyse som de var, var ikke bare lett. I alle fall ikke når jeg ville bruke lang lukker.



Dette bildet tok jeg egentlig til kategorien refleksjon, men så senere at det egnet seg vel så godt til vann. Bildet ble tatt når været ikke helt klarte å bestemme seg om det skulle være vinter eller regntid.
Jeg likte hvodan vi kan se is og slapps som flyter rundt i dammene. Jeg liker også kontrasten mellom grusen og vannet. Vannpyttene lå på rad og rekke, noe som skaper rytme i bildet. Det kom også frem en skrålinje, som gir følelsen av rom. Som sagt er det kontrast mellom flatene, vann, grus, slaps og is, men det skapes også en kontrast i vannet av refleksjonen.
Det var veldig overskyet når jeg tok bildet, og lyset er deretter. Lyset reflekteres også i vannet og skaper spenning.
Jeg har brukt kameraet Canon Powershot: Lukker 1/60; Blender f 8; ISO 100.








Jeg har redigert en del på bildet. Jeg har redigert frem kontrastene, skapheten og litt på lyset i iphoto.
Orginal foto:












Jeg tok dette bildet før vi hadde lært så mye om kamerafunksjoner, så jeg viste ikke at ISOen kunne hjelpe meg med lyset. Det har jeg lært senere og kommer til å tenke på det når jeg tar bilder fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar