15. mars 2011

Fem kategorier: Dyr og blomster

 



Ideen bak dette bildet var å vise at selv om det er vinter og kaldt, kan ublomstrende blomster også kan være spennende og vakre. På bildet ser du en vissen rhododendron busk, men de grønne valøren gjør at blomsten ser frisk og fin ut likevell.

Jeg har bruk det gyldne snitt slik at den fremste knoppen kommer i interessepungtet. Det er ryttme og bevegelse i bildet. Kontrasten mellom de friske grønnfargene og de brune vissne blomstene gjør bildet mer interesant. Det er også en kontrast mellom lys og mørke.
Jeg har brukt kameraet Canon Powershot SX 20 IS.
Lukker 1/40; Blender f 5; ISO 400
Det jeg lærte ved å ta dette bildet var at det å få ISOen og lukkeren til å sammarbeide riktig. Det kunne enten bli for lyst, for mørkt, for lang lukker osv.

Jeg synes svaner er noen meget elegante skapninger. Den lange slanke halsen og måten de bøyer hodet på gjør at det har holding. Det var dette jeg ville prøve å fange på bildet.
Jeg plasserte hodet til svanen i interessepuntet. Kontrasten mellom de myke fjærene til svanen og vannet, som ser ganske hardt og kaldt, gjorde bildet interesant å se på.
Da jeg tok bildet, var det overskyet ute, altså perfekt foto vær. Du kan se hvordan lyset reflekterer seg i vannoverflaten.
Jeg har brukt PowerShot SX20 IS.
Lukker 1/80; Blender f 8; ISO 80.

Orginalbildet:
Jeg har kun beskjært bildet bittelitt.

Ved å ta dette bildet lærte jeg at dyr ikke alltid vil sammarbeide med fotografen, og kan plutselig bestemme seg for at dette gidder den ikke lenger. Det var også viktig å ha en relativt kort lukkertid for dyr kan ha veldig brå bevegelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar