15. mars 2011

Fem kategorier: Refleksjon

Dette bildet er tatt inn i kjøkkenvinduet mitt. Ideen var å fange sandnes sin refleksjon. Jeg likte måten vi ikke helt klarer å få en klar oversikt over bildet, men at vi likevell klarer å se tydelig hva det er.
Jeg har plassert meg selv i det gyldne snitt. Da er jeg en en tydelig kontrast il de mekaniske formerne av blokken i bakgrunnen. Det er gjentagelse og rytme i bildet. Selv om det ikke er noen tydelige skrålinjer i bildet, får vi fremdeles en følelse av rom, på grunn av størrelses forholdene.
Det var overskyet når jeg tok dette bildet, så det var fint fotovær, men i og med at det var ganske midt på dagen fikk jeg lyset bak fra.
Jeg har brukt kameraet Canon Powershot SX20 IS. Lukker 1/50; Blender f 4,5; ISO 100.
Bildet er ikke redigert.
Det jeg lærte av å ta dette bildet var at selv om det er oveskyet ute og lyset ser tilsynelatende ut til å komme fra "over alt", kommer det alike vel mest lys fra solen som gjemmer seg bak skydekket. Jeg lærte også at det er spennende å jobbe med refleksjon, det fikk en slags 3D effekt.

Det andre bildet til refleksjon var dette. Her har jeg tatt bilde av et bilde og refleksjonen av naboens tak og vår egen veranda. Bildet er nesten litt abstrakt, men vis du anstrenger deg litt, kan du faktiskt se både refleksjonen av taket og bildet. Ideen var å prøve å fange to bilder i et. Det ble en spennende effekt.
På bildet er kontrasten mellom lys og mørk veldig tydelig. Det danner seg hvite lyse felter og linjer som gir spenning til bildet.
Skålinjen til taket deler bildet inn i to deler.
Jeg har brukt kameraet Canon Powershot SX20 IS. Lukker 1/500; Blender f 5; ISO 1600.
Bildet er litt redigert, jeg har redigert litt på menting og kontrast. Det gjorde at bildet ble enda mer abstrakt. Bildet er også beskåret.
Orginalbildet:
Når jeg tok dette bildet lærte jeg at lyset innendørs er noe man egentlig skal passe seg litt for, heldig vis har vi mange store vinduer i stuen, som gjorde at lyset ser relativt naturlig ut.







Jeg ville også ta et refleksjonsbilde i vannet. Jeg synes at vannspeiling er utrolig spennende. Motivet blir delt inn i felter og kontraster kommer så tydelig frem. Dette bildet er tatt fra kaien i Sandnes. Det er en seilbåt.
Jeg har valgt å kutte båten slik at det kun er bunnen på båten som viser. Dette gjorde jeg for å fokusere mer på vannspeilingen. Jeg synes at kontrasten mellom selve båten, hard, og vannet, flytende, gir et fint uttrykk.
Jeg liker måten lyset jobber i bildet. Det reflekerer seg i vannoverflaten.
Kameraet jeg har brukt er Canon Powershot SX20 IS: Lukker 1/100; Blender f 5; ISO 100.
Det jeg har lært av å ta dette bildet og andre vannbilder er som jeg nevnte i starten, at det er morsomt og spennende hvordan farger, former og lyset beveger seg i vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar