5. april 2011

Raw

Når du tar et bilde med et kamera og legger det inn på PC, fjernes det informasjon som maskinen regner med at en ikke trenger. Da lagres bildene som JPG fil.
Vis du ikke vil at noe informasjon skal fjernes eller forenkles, kan du lagre bildene dine i RAW fil. Da er all informasjonen der, og det gir mye større muligheter til redigeringen.

Jeg har CS3, som dessverre ikke tar RAW filer, i CS5 går det. Jeg kan jukse litt for å få bildefilen til å være noe tilnermet RAW fil. Dette må gjøres i Bridge. Da finner jeg det bildet som skal redigeres, markerer det og trykker cmd+r (mac). Da åpnes bildet i en alternativ RAW fil, og jeg kan redigere mye på f. eks. lyset.
Dette var utgangspungtet:


Slik ble bildet etter jeg hadde redigert bildet i bridge, med en alternativ Raw fil:


1 kommentar: